Hometrainer voor een topconditie

Lees over de hometrainer, een fitnessapparaat wat zich aan alle kanten bewezen heeft. In deze tekst een kleine opsomming. Er zijn verschillende modellen hometrainers, later in dit artikel aandacht voor de typen, en tevens aandacht over hoe te trainen met een hometrainer. Kortom, lees hier alles over hometrainers.

Van topsport tot in de zorg

Hometrainers kom je overal tegen. Opvallend was dat er naast het voetbalveld weleens hometrainers stonden. Het betrof de voorbereiding van het nationale vrouwenelftal op een wedstrijd, en aldaar konden de voetbalsters zich voor de training warm fietsen. Het gaf de gedachten van, ook daar al hometrainers? Je komt de hometrainer tegen bij de fysiotherapeut en de cardioloog, maar ook in de geriatrie. Iedere fitness heeft hometrainers, en deze worden ook ingezet voor hersteltrainingen. Kortom, de hometrainer is heel divers en wordt breed ingezet.

Verschillende doelen en modellen

De tijd staat niet stil, ook niet met hometrainers. De airbike is een voorbeeld van een moderne hometrainer waarbij de armen meebewegen. De recumbent bike heeft het idee van een ligfiets. De spinfiets is in feite een hele primitieve hometrainer maar enorm efficiënt om conditie te ontwikkelen. De spinfiets heeft geen vrijloopnaaf, je drijft een vliegwiel aan, en je zou ook achteruit kunnen fietsen. Maar de meest bekende is de klassieke hometrainer. Vaak is deze compleet met een calorieteller, timer, afgelegde afstandmeter, toerenteller, hartslagmeter, en al wat meer. Wie ervaren is met de hometrainer weet dat je slechts een deel van de meters gebruikt, veel zit daar als gadget maar zet je niet in om efficiënt te trainen. Alle omschreven modellen hometrainers zijn te omschrijven als veilig, want letsel of blessures door trainen op een hometrainer komt nauwelijks voor. In ieder geval is het veiliger dan wielrennen en mountainbiken, want de kans op vallen is aanwezig naast dat er verkeersongelukken gebeuren. Vooral de racefiets heeft hierin een beruchte naam, het is veiliger om te kiezen voor een hometrainer.

Als je het eenmaal hebt is het voordelig

Een racefiets of mountainbike is niet alleen gevaarlijk, maar ook duur vergeleken met een hometrainer. In een fitness waar het apparaat bij toerbeurt gebruikt wordt, daar kan misschien een hometrainer verslijten, maar bij thuisgebruik zal dat niet gebeuren. Als je eenmaal een hometrainer bezit, dan is het ook betaald. Als je online de prijzen gaat vergelijken dan zal je constateren dat de verschillen aanzienlijk zijn. Ook als je online op zoek gaat naar een vergelijkingstest dan variëren de prijzen van 249,= tot 1595,= euro. Bij de test staan nog enkele tips. Let op, gewicht van het vliegwiel, verstelbaarheid zadel en stuur, totaalgewicht van de hometrainer, de wijze van aanpassen weerstand, en toch de trainingscomputer van de hometrainer. Apart geeft het als tip, let op de maximale lichaamslengte en het maximale gewicht wat de hometrainer kan verdragen, maar als jij het gemiddelde postuur hebt dan zal dat bij alle hometrainers wel goed zijn. Misschien is het beter om meer op de mogelijkheden te letten? Heeft de hometrainer Bluetooth zodat je het apparaat kan verbinden met de tablet of laptop? Dan kun je de trainingsresultaten bijhouden, of virtueel een parcours afleggen.

Enkel hartslagmeter en timer kan voldoende zijn

Wie ervaren is met hometrainers, en ook ervaren met efficiënt trainen, weet dat meestal de hartslagmeter en de timer voldoende is om de doelen te bereiken die je wil bereiken. Bijvoorbeeld je bent door de feestdagen wat pondjes te zwaar geworden, dan train je in januari op 70% van de maximale hartslag. Een eenvoudige formule is 220 min je leeftijd, van die uitkomst neem je 70% en dan proberen zolang als mogelijk met ongeveer die hartslag te blijven fietsen. Al snel ben je op je streefgewicht, en ga je uithoudingsvermogen trainen. Dan ga je op ongeveer 80% van de maximale hartslag trainen en dat houd je natuurlijk minder lang vol dan 70%, en je krijgt een goede conditie.