9 voordelen van hometrainers voor fitness en gezondheid

Fietsen is niet alleen leuk, het kan ook heel goed zijn voor je gezondheid, want het helpt je gewicht te verliezen en verschillende ziekten te voorkomen. Een van de gemakkelijkste manieren om fit te blijven is fietsen zonder het huis uit te gaan, en daarvoor heb je alleen een hometrainer en een paar minuten van je dag nodig.

Bekijk hieronder de belangrijkste voordelen van de hometrainer, die je kunnen overtuigen om jouw lichaam te bewegen en een nieuwe gezondere levensstijl aan te nemen.

  1. Verbrandt calorieën
    Een half uur op een stationaire fiets kan tot 260 calorieën verbranden. De hoeveelheid calorieën die tijdens een training wordt verbrand, kan echter variëren naar gelang van de intensiteit van de oefening, het gewicht en het metabolisme van elke beoefenaar.

Bovendien versnelt fietsen, zoals alle lichaamsbeweging, ook je stofwisseling, waardoor je meer vet verbrandt, zelfs wanneer je rust.

  1. Lage impact
    Diverse aerobe activiteiten, zoals hardlopen of lichaamsbeweging in de open lucht, kunnen jouw gewrichten beschadigen, omdat ze een middelmatige tot hoge impact hebben.

Trainen met een hometrainer daarentegen stelt je in staat te trainen zonder jouw gewrichten te belasten. Oefeningen op een hometrainer kunnen de mechanische belasting op jouw rug, heupen, enkels en knieën verminderen

  1. Cardiovasculair systeem
    Trappen op een hometrainer is een uitstekende cardiovasculaire oefening omdat het verschillende voordelen bevordert, zoals:
  • Helpt de bloeddruk te verlagen;
  • Helpt de bloedsuikerspiegel te reguleren;
  • Het draagt bij tot de preventie van hartaanvallen;
  • Het verbetert de bloeddoorstroming;
  • Het draagt bij tot de verhoging van de hoeveelheid goede cholesterol (HDL) en de verlaging van de slechte (LDL);
  • Beschermt de slagaders.

Daarom kan 30 minuten per dag trainen op de hometrainer, vijf keer per week, jouw gezondheid zeer ten goede komen en zelfs helpen jouw leven te verlengen.

  1. Oefening strategie en cyclus
    Voor wie wil sporten maar niet weet waar te beginnen, kan de hometrainer gemakkelijk in de dagelijkse routine worden opgenomen.

Als je al regelmatig een sport beoefent, kunt je één of twee keer per week lichaamsbeweging op de hometrainer aan jouw trainingsroutine toevoegen, als aanvullende activiteit, waardoor deze nog completer en doeltreffender wordt.

  1. Veel plezier met trappen
    Een ander voordeel van de ergometrische fiets is dat je de tijd dat je trapt kunt gebruiken om andere activiteiten te doen die je leuk vindt, zoals naar muziek luisteren, lezen, een film kijken en zelfs praten met een vriend of familielid.
  2. Versterking van de onderste ledematen
    Een van de grote voordelen van hometrainers is dat ze geweldige bondgenoten zijn voor degenen die de spieren in de benen willen versterken en verstevigen, aangezien de onderste ledematen tijdens het trappen veel worden belast.

Om betere resultaten te krijgen, wordt aanbevolen de intensiteit van jouw oefeningen langzaam op te voeren.

  1. Hartbewaking
    Sommige hometrainers hebben monitors waarmee je jouw bloeddruk, hartslag en calorieverbruik tijdens het trappen kunt controleren, zodat je meer controle hebt over jouw trainingsprestaties.
  2. Neemt weinig plaats in
    Als je denkt dat de hometrainer veel ruimte in jouw huis in beslag zal nemen, hebt je het goed mis. Het spreekt vanzelf dat je een geschikte plaats moet reserveren om ervoor te zorgen dat er geen grote ongemakken zullen zijn en dat je comfortabel zult kunnen oefenen. Je kunt echter fietsen in de slaapkamer, de huiskamer, de woonkamer, of elke andere omgeving.

Vermeldenswaard is dat sommige modellen zijn vervaardigd met kleine wieltjes, waardoor hij gemakkelijker te vervoeren is, zonder dat dit ten koste gaat van jouw stabiliteit en veiligheid tijdens het sporten.

  1. Opklapbare fietsen voor meer comfort
    Onder de verschillende modellen hometrainers zijn er enkele die het mogelijk maken de rugleuningen en zittingen aan te passen, zodat ze achterover kunnen leunen, wat meer comfort biedt tijdens de uitvoering van de lichaamsoefeningen.

Bovendien kunnen de voordelen van de liggende hometrainer van groot belang zijn voor ouderen en mensen die hun lichamelijke activiteiten willen voortzetten, maar te kampen hebben met ongemak en een slechte aanpassing aan de structuur van de traditionele apparatuur.